Gülmek karmaşık bir davranış ve benzer ifade şekilleri, şempanzeler, sincap maymunları ve köpekler de dahil olmak üzere birçok memelide görülüyor.
Kendisinin veya başkasının sesini daha önce duymamış sağır insanlar bile kahkaha atıyor, bu da genetik mekanizmaların süreçte bir rolü olduğuna işaret ediyor.
Ancak bilim insanları, kahkahanın oyun oynarken ya da komik bir şey izlerken olduğu gibi çeşitli biçimleri bulunduğunu ve bu ayrımları incelemenin, benzersiz işlevlerini anlamak için önem taşıyabileceğini söylüyor.
Independent Türkçe’de yer alan habere göre, gıdıklama, makak maymunları ve şempanzelerde bile görülen bir oyun oynama türü ve insanlarla diğer memelilerdeki oyun kahkahaları arasındaki en yakın evrimsel bağlantı.
Çarşamba günü Biology Letters’da yayımlanan yeni çalışmada; gıdıklama, şakalaşma, komedi performansları, eğlenceli oyunlar ve birinin talihsizlik yaşadığı anı görmek gibi gerçek hayattan anlar içeren yaklaşık 900 kahkaha kesitindeki ses bileşenleri incelendi.
Bilim insanları, bu kahkaha kayıtlarını bir makine öğrenimi algoritmasını eğitmek ve sınamak üzere kullandı.
Ardından ikinci bir deneyde, 200’ün üzerinde katılımcıya 900 kesitten 30’unu dinleterek gıdıklamanın tetiklediği kahkahaları tespit etmelerini istediler.
Katılımcılar, bu kahkahayı yüzde 60’ın üzerinde bir oranda doğru tespit ederken ikinci bir dinleyici grubu da bu tür kahkahaların daha az kontrollü duyulduğunu ifade etti.
Araştırmacılar, hem makine öğrenimi modelinin hem de insan deneklerin, gıdıklanma kaynaklı kahkahaları ayırt etmekte epey becerikli olduğunu keşfetti.