Almanya’dan Kasım 2025’te İstanbul’a gelen Böcek ailesinden 4 kişinin, Adli Tıp Kurumu raporuna göre kaldıkları otel odasında uygulanan böcek ilacından kaynaklı zehirlenme nedeniyle hayatını kaybetmesinin ardından benzer bir olay da Mersin’de yaşandı.
Mersin’in Bozyazı ilçesinde 4 Mayıs’ta yakınlarını ziyarete gelen Musa Tülü, eşi Ebru Tülü ile çocukları Azra ve Ömer Selim Tülü zehirlenme şüphesiyle hastaneye kaldırıldı. Tedavi altına alınan aileden Azra ve Ömer Selim Tülü yaşamını yitirirken, Musa ve Ebru Tülü çifti tedavilerinin ardından taburcu edildi.
Ekiplerin incelemesinde, ailenin kaldığı odada zehirli madde kalıntılarına rastlandı. AFAD ekiplerince yapılan incelemede, Musa Tülü’nün annesine ait evin ikinci katında, buğday deposu olarak kullanılan bölümde bulunan kimyasal maddenin insan sağlığını etkileyebilecek düzeyde fosfor içerikli zehirli gaz açığa çıkardığı belirlendi. Ev tahliye edilerek karantinaya alındı.
Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Bitki Koruma Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ekrem Atakan, yurttaşların ev, iş yeri, bahçe ve ambar gibi alanlarda bilinçsizce kullandığı ilaçların ciddi riskler doğurduğunu belirtti.
İlaçlama uygulamalarına ilişkin bilgi veren Atakan, şunları söyledi:
“Tarımda hastalık ve zararlı etmenlere karşı kullanılan bitki koruma ürünleri var. Bunun yanında yaşam alanlarında halk sağlığını tehdit eden durumlara karşı kullanılan ilaçlar ve depolanmış bitkisel ürünlerin böcek gibi zararlılardan korunması amacıyla kapalı ortamlarda kullanılan kimyasallar bulunuyor. Bunların katı, sıvı ve gaz formları oluyor. Çoğunlukla gaz formu kullanılıyor. Buna fumigasyon, yani gazlama adı veriliyor.”
Kapalı ortamlar, depo ve ambarlarda kullanılan bazı kimyasalların son derece zehirli ve yanıcı bileşikler olduğuna dikkat çeken Atakan, halk arasında “tablet” olarak bilinen fumigant maddelerin uygulamadan kısa süre sonra havadaki nemle reaksiyona girerek gaz yaymaya başladığını söyledi.
Atakan, “Bunlar yanıcı ve çok zehirli bileşiklerdir. Uygulama sırasında kişisel koruyucu ekipmanların kullanılması gerekir. Gaz yayıldıkça sarımsak kokusuna benzer bir koku ortaya çıkar. Kapalı ambarlarda bu koku daha çabuk anlaşılabilir. Ancak evlerde kullanıldığında gaz fark edilmeden hızla çevreye yayılabilir. Bu nedenle çok zehirli olan bu bileşikler depolarda dahi büyük dikkatle kullanılmalı, yaşam alanlarında ise kesinlikle kullanılmamalıdır” dedi.




Yorumlar kapalı.